Bach

i ensomhet og selskap

Suiter og sonater

med
Ingrid Økland - barokkfiolin
Mari Giske - barokkbratsj
Christian Kjos - cembalo

Eidsvoll kirke 11.10.
Arena, Moss kirke- kultursenter 25.10.
Nesodden kirke 5. eller 6.12.

Program

1. sats, Vivace fra orgeltriosonate nr. 6 i G-dur, BWV 530

Versjonene vi spiller har vi selv arrangement etter følgende enkle prinsipp: fiolinen spiller høyre hånd, bratsjen venstre hånd, og cembaloet spiller basslinjen som er i pedalen, med de passende akkorder til.

Sonate i G-dur for fiolin og generalbass, BWV 1021

Adagio - Vivace - Largo - Presto

Bach skrev, så vidt vi vet, bare to sonater for fiolin med generalbassakkompagnement og denne er den eneste der autografen har overlevd. Lenge trodde man det var Johann Sebastians sirlige håndskrift, men det viser seg at det var hans kone, Anna Magdalena, som stod for renskriften av notene til dette stykket. Hun var, i likhet med sin mann, en strålende kalligraf. Et slående og spesielt trekk ved partituret er at generalbassbesifringen er utrolig detaljert og presis og viser oss tydeligere enn i noe annet stykke hans harmoniske og stemmeføringsmessige språk. Christian har foretatt et dypdykk i nettopp Bachs generalbass-stil som et av prosjektene i løpet av hans periode som motaker av statens arbeidsstipend. Basslinjen til dette stykket ble opphavet til en triosonate for fløyte, fiolin og generalbass, muligens av en av Bachs sønner som fikk i oppgave å lage et nytt stykker over pappas Johann Sebastians basslinje.

Suite i G-dur for cello uten bass, BWV 1007

Prelude - Allemande - Courante - Sarabande - Menuet I/II - Gigue

Å høre en av Bachs velkjente cellosuiter på barokkbratsj er ikke noe man gjør hver dag. For fiolinister, cellister og cembalister står Bachs solorepertoar ofte hjertet svært nær, og siden Bach aldri skrev noe solorepertoar for bratsj, har det å tjuvlåne cellosuitene hans gledet mang en bratsjist. Cellosuitene spilt på barokkbratsj klinger en oktav lysere og gir nye, interessante perspektiver til barokkcellistenes tolkninger som til tross for historisk orientert interpretasjon, likevel har noen cellotekniske utfordringer som naturlig nok ikke er de samme på bratsj. Mari Giske er Norges eneste fulltids barokkbratsjist og har som ambisjon å framføre alle seks før hun pensjonerer seg - her er den første i rekken.

Sonate i h-moll for fiolin og obligat cembalo BWV 1014

Adagio - Allegro - Andante - Allegro

Bach skrev seks sonater der fiolinen og cembaloet har en helt likestilt status

Bachs første biograf, Forkel, skrev: «De ble fullført i Köthen (1718-1722) og kan således regnes blant hans tidligste mesterverker. Fiolinstemmen krever en mester. Bach kjente instrumentets muligheter og skånte det like lite som han skånte cembaloet.» Så her får både Ingrid og Christian brynet seg til gagns.

Passepied fra orkestersuite nr. 1, BWV 1066

Passepied I alternativement - Passepied II - Passepied I da capo